Livigala Samajabad ra Shesa Aloka Shikha!

ଲିଭିଗଲା ସମାଜବାଦର ଶେଷ ଆଲୋକ ଶିଖା!
ଡ଼. ସୁରେନ୍ଦ୍ରନାଥ ଦାଶ
୨୯ ଜାନୁୟାରୀ ୨୦୧୯ ଦିନ ପ୍ରଖ୍ୟାତ ସମାଜବାଦି ନେତା ଜର୍ଜ ଫର୍ଣ୍ଣାଣ୍ଡିଜଙ୍କ ମୃତୁ୍ୟ ପରେ ଭାରତରେ ସମାଜବାଦ ଯୁଗର ଅବସାନ ଘଟିଲା ବୋଲି ଭାବିବାକୁ ପଡିବ । କଥାରେ ଅଛି, ମସସ୍ତେ ଛାତ୍ର ଅବସ୍ଥାରେ କମୁ୍ୟନିଷ୍ଟ ହୁଅନ୍ତି । ଜୀବନର ମଧ୍ୟାହ୍ନରେ ସମାଜବାଦ ବାଖ୍ୟା କରନ୍ତି । ଅପରାହ୍ନରେ ଗାନ୍ଧିବାଦକୁ ଆଶ୍ରା କରନ୍ତି । ଯୁବ ଅବସ୍ତାରେ ଯେଉଁ ଜର୍ଜ ଫର୍ଣ୍ଣାଣ୍ଡିଜ ପ୍ରଚଣ୍ଡ ଦାବା ନଳ ଭଳି ବିପ୍ଲବର ଲେଲିହାନ ଶିଖା ଢାଳୁଥିଲେ, ଜୀବନର ଅପରାହ୍ନରେ ସେ ହୋଇ ଯାଇଥିଲେ ଗୋଟିକ ଶିତଳ ମୃତ ଆଗ୍ନେୟ ଗିରି । ଜଣେ ଚିର ବିପ୍ଲବି ଯେତେବେଳେ କ୍ଷମତାର ବନ୍ଧନରେ ବାନ୍ଧି ହୋଇଯାଏ ସେ ଆଉ ବିପ୍ଲବ ସଙ୍ଗିତ ଗାଇ ପାରେନା । ତାହା ହିଁ ଘଟିଥିଲା ଜର୍ଜ ଫର୍ଣ୍ଣାଣ୍ଡିଜଙ୍କ ଜୀବନରେ, ତାଙ୍କର ସାଥି ସୁରେନ୍ଦ୍ର ଦ୍ୱିବେଦିଙ୍କ କାର୍ଯ୍ୟ କାଳରେ । ନିଜ ଦ୍ୱାରା ପ୍ରତିଷ୍ଠିତ ସମତା ପାର୍ଟିରୁ ଅନୁଗାମିଙ୍କ ଦ୍ୱାରା ସେ ବହିସ୍କୃତ ହୋଇଥିଲେ ଓ ବାରାକ୍ ମିଜାଇଲ୍, କାରଗିଲ ଯୁଦ୍ଧର କଫମ କିଣା ଓ ତେହେଲ୍କା ଦୃନିତିରେ ଛନ୍ଦି ହୋଇ ସେ ଏକ ବିତସ୍ପୃହ ଜୀବନ କଟାଉଥିଲେ । ସମାଜବାଦର ଇତିହାସ ଯଥେଷ୍ଟ ପୁରୁଣା । ଆମ ପୁରାଣରେ ଲିଖିତ ବସୁନେ୍ଧ÷ବ ସକୁଟୁମ୍ବକମ, ସର୍ବେଭବନ୍ତୁ ସୁଖିନଃ, ଏ ବିଶ୍ୱରେ ସମାଜବାଦର ଆଦ୍ୟବାଣି । ସୋସିଆଲିଜିମ ଲାଟିନ ଶବ୍ଦ ସୋସିଆରେରୁ ଆନିତ । ଯାହା କହିଲେ ମିଶ୍ରଣ ବା ସହଭାଗିତା ବୁଝାଏ ।
ଝକ୍ଟମସବକ୍ଷସଗ୍ଦଜ୍ଞ ସଗ୍ଦ ବ କ୍ସବଦ୍ଭଶର କ୍ଟଲ ରମକ୍ଟଦ୍ଭକ୍ଟଜ୍ଞସମ ଌ ଗ୍ଦକ୍ଟମସବକ୍ଷ ଗ୍ଦଚ୍ଚଗ୍ଦଗ୍ଧରଜ୍ଞ ଙ୍ଗସଗ୍ଧଷ ଗ୍ଦକ୍ଟମସବକ୍ଷ କ୍ଟଙ୍ଗଦ୍ଭରକ୍ସଗ୍ଦଷସକ୍ଟ୍ର ଌ ଙ୍ଗକ୍ଟକ୍ସଳରକ୍ସଗ୍ଦ ଗ୍ଦରକ୍ଷଲ ଜ୍ଞବଦ୍ଭବଶରଜ୍ଞରଦ୍ଭଗ୍ଧ କ୍ଟଲ ଗ୍ଧଷର ଜ୍ଞକ୍ଟୟର କ୍ଟଲ କ୍ଟ୍ରକ୍ସକ୍ଟୟଙ୍କମଗ୍ଧସକ୍ଟଦ୍ଭ ଌ ୟସଗ୍ଦଗ୍ଧକ୍ସସଭଙ୍କଗ୍ଧସକ୍ଟଦ୍ଭ ରସଗ୍ଧଷରକ୍ସ ଭଚ୍ଚ କ୍ଟ୍ରଙ୍କଭକ୍ଷସମ ମକ୍ଟକ୍ଷକ୍ଷରମଗ୍ଧସଙ୍ଖରକ୍ଷଚ୍ଚ, ମକ୍ଟକ୍ଟକ୍ଟ୍ରରକ୍ସବଗ୍ଧସଙ୍ଖର କ୍ଟଙ୍ଗଦ୍ଭରକ୍ସଗ୍ଦଷସକ୍ଟ୍ର କ୍ଟକ୍ସ ମସଗ୍ଧସଚ୍ଛରଦ୍ଭ କ୍ଟଙ୍ଗଦ୍ଭରକ୍ସଗ୍ଦଷସକ୍ଟ୍ର କ୍ଟଲ ରକ୍ତଙ୍କସଗ୍ଧଚ୍ଚ.
ଗ୍ରିକ ଦାର୍ଶନିକ ପ୍ଲୁଟୋ ଓ ତାଙ୍କ ଛାତ୍ର ଆରିଷ୍ଟଟଲ ତାଙ୍କ ପୁସ୍ତକ ଦି ରିପ୍ଲବିକରେ ସମାଜବାଦର ଆଭାସ ଦେଇଛନ୍ତି । ଇସଲାମ ଧର୍ମର ପ୍ରଚାରକ ହଜରତ ମହମ୍ମଦ ଇସଲାମ ଧର୍ମକୁ ସାମ୍ୟ ଓ ସମାଜବାଦ ଦର୍ଶନରେ ପ୍ରଚାର କରିଥିଲେ । ପ୍ରତ୍ୟେକ ଗୃହସ୍ତ ନିଜ ଅର୍ଜନର କିଛି ଅଂଶ ସମାଜ ପାଇଁ ଦେବାକୁ ବାଧ୍ୟ । ଏହିଭଳି ଖ୍ରୀଷ୍ଟ ଧର୍ମରେ କନଭେଂଟ ମାନଙ୍କରେ ସମାଜବାଦ ଢାଂଚାରେ ସମସ୍ତ ପରିଚାଳନା ହୋଇଥାଏ । ଇଂଲଣ୍ଡର ହେନେରି ସେଂଟସାଇମନ ଯେଉଁ ସମାଜବାଦ ପରିକଳ୍ପନା କରିଥିଲେ ୧୫୧୬ ଖ୍ରୀଷ୍ଟାବ୍ଦରେ ସାର ଥମାସମୋରେ ତାକୁ ଅଟୋପିଆ ବୋଲି ନାମିତ କରିଥିଲେ । ଅଟୋପିଆର ସ୍ୱପ୍ନ ଥିଲା ସମାଜରେ ସମସ୍ତେ ସୁଖରେ ରହିବେ । ସବୁ ସମ୍ପତି ବାଂଟି କରି ଉପଭୋଗ କରିବେ । ସେଥିପାଇଁ ଲକ୍ଷ ଲକ୍ଷ ଲୋକ ଏବେ ବି ସ୍ୱପ୍ନକୁ ଅଟୋପିଆ ସହିତ ତୁଳନା କରିଥାନ୍ତି ।
ଇଂଲଣ୍ଡର ସାର ଷ୍ଟୁଆଟମିଲ, ଜର୍ଜବର୍ଣ୍ଣାଡସ ଓ ଏଚ୍ଜିୱେଲଙ୍କ ଭଳି ଚିନ୍ତାଶିଳ ବ୍ୟକ୍ତିମାନେ ଫେବିୟାନ ସମାଜବାଦ୍ ନାମରେ ଏକ ଚିନ୍ତାଧାରା ସୃଷ୍ଟି କରିଥିଲେ ଓ ରବର୍ଟ ୱେମ ସମବାୟ ଚିନ୍ତାଧାରା ଜନ୍ମ ଦେଇଥିଲେ । ଗିଲ୍ଡ ସୋସିୟାଲିଜିମ ଦ୍ୱାରା ଶ୍ରମିକ ମାନେ କାରଖାନାର ମାଲିକ ହେବାକୁ କୁହାଯାଉଥିଲା । ଉପର ବର୍ଣ୍ଣିତ ଚିନ୍ତାଧାରା ବୈଠକଖାନାର ମାନସ ମଂଥନ ଥିଲା । ୧୮୪୮ ମସିହାରେ କାର୍ଲମାର୍କ୍ସ ଓ ତାଙ୍କର ବନ୍ଧୁ ଫ୍ରେଡେରିକ ଏନ୍ଜେଲ୍ କମୁ୍ୟନିଷ୍ଟ ମାନିଫଷ୍ଟୋ ନାମକ ଏକ ପୁସ୍ତକ ରଚନା କରିଥିଲେ ଯାହା ହେଲା ପରବର୍ତି କାଳର ସାମ୍ୟବାଦ ଓ ସମାଜବାଦର ବାଇବେଲ ସ୍ୱରୁପ । ଏଥିରେ ପୁଞ୍ଜୀପତି ମାନଙ୍କୁ ବୁର୍ଜୁଆ ଓ ଶ୍ରମିକ ମାନଙ୍କୁ ସର୍ବହରା ବା ପ୍ରୋଲେ ଟେରିୟେଟ ବୋଲି କୁହାଗଲା । ତାଙ୍କ ମତରେ ପୁଞ୍ଜିବାଦି ମାନେ ପୁଞ୍ଜି ଠୁଳ କରି ଉତ୍ପାଦନ ଶକ୍ତିକୁ ଅକ୍ତିଆର କରି ନିଅନ୍ତି । ଶ୍ରମିକ ମାନେ ପରିଶ୍ରମ କରି ଉତ୍ପାଦନ କରନ୍ତି । ମାତ୍ର ତାହାର ଲାଭ ପାଆନ୍ତି ନାହିଁ । ଅର୍ଥ ନୈତିକ ବୈଷମ୍ୟ ବଢି ବଢି ସାମାଜିକ ସଂର୍ଘଷର ରୁପ ନିଏ । ପୁଞ୍ଜିବାଦ ଧ୍ୱଂସ ହୁଏ । ସର୍ବହରାର ଶ୍ରେଣୀ ବିହିନ ଓ ରାଷ୍ଟ୍ର ବିହିନ ଶାସନ ପ୍ରତିଷ୍ଠିତ ହୋଇଥାଏ । ଏହି ସଂଘର୍ଷରେ ହିଂସା ଓ ରକ୍ତପାତ ଅପରିହାର୍ଯ୍ୟ ହୋଇଥାଏ ।
ଏପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ସମାଜବାଦର ସୌଖିନ ଆଲୋଚନା କରୁଥିବା ଚିନ୍ତାଶିଳ ବ୍ୟକ୍ତି ମାନଙ୍କୁ ମାର୍କ୍ସଙ୍କ ବାଖ୍ୟା ତତôପର କରିଦେଲା । ମାର୍କ୍ସଙ୍କ ଡାକରାରେ ସମାଜରେ ଧର୍ମଘଟ ଓ ସଂଘର୍ଷ ମାନ ସୃଷ୍ଟିହେଲା । ୧୮୭୧ ମସିହାରେ ବିପ୍ଲ୍ଲବି ମାନେ ପ୍ୟାରିସ କମିନୁ୍ୟ ଗଠନକରି ୨୮ ମାର୍ଚ୍ଚରୁ ୨୮ ମେ ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ଶାସନ ଚଲାଇଲେ ଓ ନୂଆ ଆଇନ ମାନ ପ୍ରଣୟନ କଲେ । ୧୯୧୭ ମସିହାରେ ଋଷିଆରେ ଭି.ଆଇ ଲେଲିନ୍ଙ୍କ ଦ୍ୱାରା ବଲସେଭିକ୍ ବିପ୍ଲବ ହୋଇ ଶ୍ରମିକ ସରକାର ପ୍ରତିଷ୍ଠିତ ହେଲା । ସମସ୍ତ ସମ୍ପତି ବିନା କ୍ଷତି ପୁରଣରେ ରାଷ୍ଟ୍ର ଅଧିନକୁ ଗଲା । ଦେଶ ସାରା କମୁ୍ୟନୁ ମାନ ପ୍ରତିଷ୍ଠିତ ହୋଇ ତାଙ୍କ ହାତରେ ସମସ୍ତ କ୍ଷମତା ଦିଆଗଲା । ଏହା ଥିଲା କମୁ୍ୟନିଷ୍ଟ ଶାସନର ଆଦିପର୍ବ । କୁହାଗଲା ଧର୍ମ ଓ ଇଶ୍ୱର ଲୋକଙ୍କୁ ଠକିବା ପାଇଁ ପୁଞ୍ଜିବାଦର ପରିକଳ୍ପନା । ତେଣୁ ଧର୍ମକୁ ନିସିଦ୍ଧ କରାଗଲା । ରୁଷିଆ ପରେ ଜର୍ମାନି ଓ ଇଟାଲିରେ ସମାଜବାଦି ଦଳମାନ ଗଠିତ ହୋଇ ଉଗ୍ର ଜାତିୟ ବାଦି ନାଜିଜିମ୍ ଓ ଫାସିଜିମ୍ରେ ପରିଣତ ହୋଇଗଲେ ।
ସମାଜବାଦର ଏଭଳି ଧ୍ୱଂସକାର ଶକ୍ତି ଦେଖି ସ୍ୱପ୍ନ ଦେଖୁଥିବା ପଶ୍ଚିମ ୟୁରୋପିୟ ରାଷ୍ଟ୍ର ମାନେ ଚେଇଁ ଉଠିଲେ । ସମାଜବାଦକୁ ହିଂସା ମୁକ୍ତ କରିବା ପାଇଁ ସେମାନେ ସାମ୍ୟବାଦକୁ ସମାଜବାଦ ନୁହେଁ ବୋଲି ଘୋଷଣା କଲେ । ଇଂଲଣ୍ଡରେ ଶ୍ରମିକ ଦଳ ଗଠିତ ହେଲା । ଫ୍ରାନ୍ସ, ଇଟାଲି, ସ୍ୱିଡନ ଓ ଜର୍ମାନି ଦେଶରେ ମଧ୍ୟ ସମାଜବାଦି ଦଳ ଶାସନକୁ ଆସିଲେ । ସମାଜରୁ ବୈଶମ୍ୟ ଦୁର କରିବା ପାଇଁ ସେମାନେ ଲାଗି ପଡିଲେ । ବିଭିନ୍ନ ଉଦ୍ୟୋଗ ମାନଙ୍କୁ ରାଷ୍ଟ୍ରାୟତ କରାଗଲା । ସବୁ ଲୋକଙ୍କ ପାଇଁ ଶିକ୍ଷା ସ୍ୱାସ୍ଥ୍ୟ ଓ ବାସଗୃହ ବ୍ୟବସ୍ତା କରାଗଲା । ଏହାକୁ କୁହାଗଲା ଜନ ମଙ୍ଗଳକାରି ଯୋଜନା । ବେକାରି ଓ ବୟସ୍କ ମାନଙ୍କ ପାଇଁ ଭତାର ବ୍ୟବସ୍ତା କରାଗଲା । ସେହି ଦେଶ ମାନେ ଦୃତ ପ୍ରଗତି ହାସଲ କଲେ । ଏଣେ ଋଷିଆ ପରେ ମାଓ ସେତୁଙ୍କ ନେତୃତ୍ୱରେ ଚିନରେ କୃଷକ ମାନଙ୍କର ସାମ୍ୟବାଦ ଶାସନ ପ୍ରତିଷ୍ଠିତ ହେଲା । ଉଭୟ ଋଷ ଓ ଚିନରେ ଭିନ୍ନ ମତାବଲମ୍ବି ମାନଙ୍କୁ ରାଷ୍ଟ୍ରର ଶତୃ ଆଖ୍ୟା ଦେଇ ସମ୍ପୁର୍ଣ୍ଣ ମୂଳପୋଛ କରିଦିଆଗଲା । ବ୍ୟକ୍ତି ସ୍ୱାଧିନତା ରହିଲା ନାହିଁ । ରାଷ୍ଟ୍ରାୟାତ ସଂସ୍ଥା ମାନ ଦକ୍ଷତା ହାସଲ କରିପାରିଲେ ନାହିଁ । ଆର୍ଥିକ ଅବନତି ଘଟିଲା । ଅନେକ ଲୋକ ରାଷ୍ଟ୍ର ଛାଡି ପଳାଇ ଗଲେ । ଶେଷରେ ୧୯୯୦ ମସିହାରେ ସୋଭିଏତ ରାଷ୍ଟ୍ରସଂଘ ଖଣ୍ଡ ଖଣ୍ଡ ହୋଇଗଲା । ଋଷ ବାଧ୍ୟ ହୋଇ ପୁଞ୍ଜିବାଦକୁ ଆହ୍ୱାନ କରି ବ୍ୟକ୍ତି ବିଶେଷଙ୍କୁ ସମ୍ପତି ଅଧିକାର ପ୍ରଦାନ କଲା । ଏଣେ ଚାଇନା ମଧ୍ୟ ୧୯୮୨ ମସିହାରୁ ସାମ୍ୟବାଦି ଅର୍ଥନିତିକୁ ପରିତ୍ୟାଗ କରି ମିକସ୍ଡ ଏକୋନମି ବା ମିଶ୍ରିତ ଅର୍ଥନିତି ଗ୍ରହଣ କରି ଦୃତ ଅଭିବୃଦ୍ଧି ହାସଲ କରି ବିଶ୍ୱର ଦ୍ୱୀତିୟ ଅର୍ଥନୈତିକ ଶକ୍ତିରେ ପରିଣତ ହୋଇଗଲା ।
ଭାରତରେ ସମାଜବାଦି ଆନେ୍ଦାଳନ ବିଂଶ ଶତାଦ୍ଦିର ପ୍ରଥମ ଭାଗରେ ଆରମ୍ଭ ହୋଇଥିଲା । ପ୍ରଖ୍ୟାତ ସାମ୍ୟବାଦି ନେତା ଏମ.ଏନ. ରାୟ, ତାଙ୍କ ସ୍ତ୍ରୀ ଏଭାଲିନା ରାୟ, ଅବନି ମୁଖାର୍ଜି ଓ ମହମ୍ମଦ ଅଲ୍ଲୀଙ୍କ ଭଳି କିଛି ବ୍ୟକ୍ତିଙ୍କୁ ନେଇ ୧୭.୧୦.୧୯୨୦ ମସିହାରେ ଋଷର ତାସକେଂଟ ଠାରେ ଭାରତିୟ କମ୍ୟୁନିଷ୍ଟ ପାର୍ଟି ଗଠନ ହେଲା । ବିଶ୍ୱ ସମାଜବାଦରେ ଆକୃଷ୍ଟ ହୋଇ କଂଗ୍ରେସ ଦଳ ଭିତରେ ଏକ ସମାଜବାଦି ସଂଗଠନ ସୃଷ୍ଟି ହେଲା । ୧୯୩୧ ମସିହା କରାଚି ଅଧିବେଶନରେ ସମାଜବାଦ କଂଗ୍ରେସର ଲକ୍ଷ୍ୟ ବୋଲି ଘୋଷଣା କରାଗଲା । ରାମ ମୋନହର ଲୋହିଆ, ଜୟ ପ୍ରକାଶ ନାରାୟଣ, ଜବାହାରଲାଲ୍ ନେହେରୁ, ସୁଭାସ ବୋଷ, ସୁରେନ୍ଦ୍ର ଦ୍ୱିବେଦି ଓ ରବି ରାୟଙ୍କ ଭଳି ବ୍ୟକ୍ତି ମାନେ ସମାଜବାଦି ଚିନ୍ତାଧାରାର ପ୍ରବକ୍ତା ଥିଲେ । ଜମିଦାରି ଉଚ୍ଛେଦ, ବେଠି ବଗାରୀ, ଗୋତିର ଉଚ୍ଛେଦ, ଭୂସଂସ୍କାର ଭାଗଚାଷି ମାନଙ୍କର ସ୍ୱାର୍ଥ ରକ୍ଷା ଇତ୍ୟାଦି ପାଇଁ ସେମାନେ ଲଢେଇ କରିଥିଲେ । ଗାନ୍ଧିଙ୍କର ପ୍ରଚଣ୍ଡ ବ୍ୟକ୍ତିତ୍ୱ ଯୋଗୁଁ ସେମାନେ ହିଂସାଠାରୁ ଦୁରେଇ ନିଜକୁ ଗାନ୍ଧିୟାନ ସୋସିୟାଲିଷ୍ଟ ବୋଲି ଘୋଷଣା କଲେ ।
ସ୍ୱାଧିନତା ପରେ ଗାନ୍ଧିଙ୍କର ମୃତୁ୍ୟ ଘଟିଲା ଓ କଂଗ୍ରେସ ଦଳ ବିପଥଗାମି ହେଲା । ତଥାପି ୧୯୫୫ ମସିହାରେ ଆଭାଡି ଅଧିବେଶନରେ ସମାଜବାଦକୁ ଅଗ୍ରାଧିକାର ଦିଆଗଲା । ଦେଶ ସୋଭିୟେତ ଋଷକୁ ଅନୁସରଣ କଲା । ଜମିଦାରି ଉଚ୍ଛେଦ, ଭୁସଂସ୍କାର, ବ୍ୟାଙ୍କ ଜାତିୟ କରଣ ରାଷ୍ଟ୍ର ଉଦ୍ୟୋଗରେ ବଡ ବଡ ଶିଳ୍ପ ସ୍ଥାପନ, କୋଇଲା ଖଣି, ଓ ରେଳ କମ୍ପାନିର ଜାତିୟ କରଣ କରି ସମାଜବାଦ ର ବାର୍ତା ପ୍ରଚାର କରାଗଲା । ୧୯୬୯ ମସିହାରେ ଇନ୍ଦିରା ଗାନ୍ଧିଙ୍କ ପ୍ରଗତି ଶିଳ ଚିନ୍ତାଧାରାକୁ ସମର୍ଥନ ଜଣାଇ ଅନେକ ସମାଜବାଦି ନେତା ନିଜକୁ ତରୁଣ ତୁର୍କ ବୋଲି କହି ଦକ୍ଷିଣ ପନ୍ଥି ନେତାଙ୍କ ସହିତ ଲଢିଥିଲେ । ସେମାନେ ହେଲେ ମଧୁଦଣ୍ଡବତେ, ମଧୁଲିମାୟା, ଚନ୍ଦ୍ରଶେଖର, ମୋହନଧରିଆ, କୁଷ୍ଟକାନ୍ତ, ଏନ.ଜିଗୋରେଙ୍କ ଭଳି ନେତା ମାନେ । ଅନେକ ବ୍ୟକ୍ତି କଂଗ୍ରେସ ଦଳରେ ମିଶିଗଲେ । ମାତ୍ର ୧୯୭୫ ମସିହାରେ ଜରୁରିକାଳିନ ପରିସ୍ଥିତି ଘୋଷଣା ସେମାନଙ୍କ ସ୍ୱପ୍ନ ଭଙ୍ଗ କଲା ଓ ସେମାନେ ଇନ୍ଦିରା ଗାନ୍ଧିଙ୍କୁ ପ୍ରଚଣ୍ଡ ବିରୋଧ କଲେ ଓ ଜୟ ପ୍ରକାଶଙ୍କ ଆନେ୍ଦାଳନରେ ମିଶି ଜନତା ଦଳ ଗଠନ କଲେ । ୧୯୭୬ ମସିହାରେ ୪୨ ତମ ସମ୍ବିଧାନ ସଂଶୋଧନ ଆମ ସଂବିଧାନରେ ସମାଜବାଦ୍ ଶଦ୍ଦକୁ ଯୋଗ କଲା । ଜର୍ଜ‘ର୍ଣ୍ଣାଣ୍ଡିଜ ୧୯୩୦ ମସିହା ଜୁନ ୩ ତାରିଖରେ ମାଙ୍ଗାଲୋର ଠାରେ ଜନ୍ମ ଗ୍ରହଣକରି ଜଣେ ବିପ୍ଲବି ଶ୍ରମିକ ନେତା ଭାବେ ଜୀବନ ଆରମ୍ଭ କରିଥିଲେ । ପଚାଶ ଓ ଷାଠିଏ ଦଶକରେ ବମ୍ବେ ମହାନଗରିରେ ସେ ଅନେକ ବନ୍ଦ ଓ ଧର୍ମଘଟର ଆହ୍ୱାନ ଦେଇଥିଲେ । ୧୯୬୭ ମସିହା ସାଧାରଣ ନିର୍ବାଚନରେ ସେ କଂଗ୍ରେସର ତୁଙ୍ଗ ନେତା ଏସ୍ କେ ପଟେଲଙ୍କୁ ପରାସ୍ତ କରି ଜାତିୟ ରାଜନିତିରେ ପ୍ରବେଶକଲେ । ରେଲୱେ ଶ୍ରମିକ ୟୁନିୟନର ସଭାପତି ଥିବା ବେଳେ ୧୯୭୪ ମସିହାରେ ଦିର୍ଘ ସମୟ ପାଇଁ ରେଲୱେଧର୍ମ ଘଟ ର ନେତୃତ୍ୱ ନେଇଥିଲେ । ୧୯୭୬ ମସିହାରେ ଜରୁରୁକାଳିନ ଅବସ୍ଥାକୁ ବିରୋଧ କରି ସେ ହିଂସାର ଆଶ୍ରୟ ନେଇଥିଲେ ଓ ସେଥିପାଇଁ ବରୋଦା ଡିନାମାଇଟ ମାମଲାରେ ସେ ରାଷ୍ଟ୍ର ଦ୍ରୋହ ଅପରାଧରେ ତିହାର ଜେଲକୁ ଯାଇଥିଲେ । ୧୯୭୭ ମସିହା ପାର୍ଲାମେଂଟ ନିର୍ବାଚନରେ ସେ ଜେଲରେ ଥାଇ ମଧ୍ୟ ନିର୍ବାଚନ ଲଢି ବିହାରର ମୁର୍ଜାଫରପୁର ନିର୍ବାଚନ ମଣ୍ଡଳିରୁ ବିପୁଳ ଭୋଟରେ ଜୟଲାଭ କରିଥିଲେ । ନିର୍ବାଚନ ପରେ ସେ ମୋରାର୍ଜି ଦେଶାଇଙ୍କ ମନ୍ତ୍ରୀ ମଣ୍ଡଳରେ ଶିଳ୍ପ ମନ୍ତ୍ରୀ ହୋଇ ବିଦେଶି କମ୍ପାନି ଆଇ.ବି.ଏମ ଓ କୋକାକୋଲା କମ୍ପାନିକୁ ଦେଶରୁ ବହିସ୍କାର କରିଥିଲେ ଓ କଙ୍କଣ ରେଳପଥର ପରିକଳ୍ପନା ଦେଇଥିଲେ । ୧୯୯୯ କାର୍ଗିଲ ଯୁଦ୍ଧ ବେଳେ ସେ ବାଜପାଇ ମନ୍ତ୍ରୀ ମଣ୍ଡଳର ପ୍ରତିରକ୍ଷା ମନ୍ତ୍ରୀ ଥିଲେ ।
ଇନ୍ଦିରା ଗାନ୍ଧିଙ୍କ ମୃତୁ୍ୟ ପରେ ସମାଜବାଦ ଚିନ୍ତାଧାରା ଧିମେଇ ପଡିଲା । ରାଷ୍ଟ୍ରାୟାତ ଉଦୋ୍ୟଗ ମାନଙ୍କରେ ବିପୁଳ କ୍ଷତି ଘଟିଲା । ଅନେକ ବନ୍ଦ ହୋଇଗଲେ । ବିଦେଶି ମୁଦ୍ରାର ଅଭାବ ଘଟିଲା । ଶିଳ୍ପ ପାଇଁ ପୁଞ୍ଜି ମିଳିଲା ନାହିଁ । ସେଥିପାଇଁ ୧୯୯୧ ମସିହାରେ ପ୍ରଧାନ ମନ୍ତ୍ରୀ ନରସିଂହ ରାଓ ଓ ଅର୍ଥମନ୍ତ୍ରୀ ମନମୋହନ ସିଂ ସମାଜବାଦକୁ ପରିହାର କରି ମୁକ୍ତ ଅର୍ଥନିତି ଘୋଷଣା କଲେ । ଭାରତ ମାଟିକୁ କୋକାକୋଲା ଓ ଅନ୍ୟ ବିଦେଶି କମ୍ପାନି ମାନେ ପଶି ଆସିଲେ । ରାଷ୍ଟ୍ରାୟାତ ଉଦୋ୍ୟଗ ଓ ଖଣି ମାନ ବ୍ୟକ୍ତି ହାତରେ ଅର୍ପଣ କରାଗଲା । ସମାଜବାଦର ପଶ୍ଚାତ ଗତି ଦେଖି ଜର୍ଜଫର୍ଣ୍ଣାଣ୍ଡିଜ ଦୁଃଖରେ ଭାଙ୍ଗି ପଡିଥିଲେ । ସମାଜବାଦ ରହୁ କି ନରହୁ ସମାଜର ଅର୍ଥନୈତିକ ସଂସ୍କାର ପାଇଁ ସେମାନଙ୍କର ସଂଘର୍ଷ ଓ ଆନେ୍ଦାଳନର କାହାଣି ସବୁଦିନ ପାଇଁ ଇତିହାସରେ ସ୍ୱର୍ଣ୍ଣାକ୍ଷରରେ ଲିପିବଦ୍ଧ ହୋଇ ରହିବ ।
ଓଡ଼ିଶା ନୁ୍ୟଜ୍ ସର୍ଭିସ୍,
ନବରଙ୍ଗପୁର, ମୋ-୯୪୩୭୨୩୫୩୮୬

Leave a Reply

Your email address will not be published.